Odwołanie lub opóźnienie lotu to sytuacje wyjątkowo uciążliwe dla pasażerów. Komplikacja w podróży może skutkować szeregiem nieprzyjemnych konsekwencji, w tym nawet koniecznością całkowitej rezygnacji z planowanej wycieczki. Jakie odszkodowanie jest należne za wystąpienie takich problemów i jak uzyskać rekompensatę?
KIEDY NALEŻY SIĘ REKOMPENSATA?
Odwołanie lub opóźnienie lotu to zjawiska, które niestety występują wyjątkowo często. Najbardziej narażeni na tego typu sytuacje są pasażerowie linii lotniczych oferujących loty niskobudżetowe np. Wizzair czy Ryanair.
Uprawnienie do żądania odszkodowania za odwołanie lotu uzależnione jest od paru czynników: po pierwsze, rekompensata należy się, jeśli:
- lot miał rozpocząć się na terytorium Unii Europejskiej, lub
- jeżeli podróż miała odbyć się na trasie rozpoczynającej się poza UE i kończącej na terenie UE i jednocześnie lot operowany był przez przewoźnika posiadającego główną siedzibę w Unii.
Po drugie, zasadą jest obowiązek wypłaty odszkodowania, chyba że:
- linia lotnicza poinformowała o odwołaniu wcześniej niż na 2 tygodnie przed planowanym wylotem, lub
- linia lotnicza poinformowała o odwołaniu w okresie od 2 tygodni do tygodnia przed planowanym wylotem i jednocześnie zaoferowała nowy lot, dzięki któremu pasażerowie dotrą na miejsce docelowe z opóźnieniem mniejszym niż 2 godziny względem pierwotnego planu, lub
- linia lotnicza poinformowała o odwołaniu na mniej niż tydzień przed planowanym wylotem i jednocześnie zaoferowała nowy lot, dzięki któremu pasażerowie dotrą na miejsce docelowe z opóźnieniem mniejszym niż 1 godzina względem pierwotnego planu.
W przypadku opóźnienia lotu, najważniejszą kwestią jest czas opóźnienia, który musi wynieść minimum 3 godziny. Czas ten ustala się poprzez porównanie godziny planowanego przylotu z godziną rzeczywistego dotarcia do miejsca docelowego.
Zarówno w przypadku opóźnienia jak i odwołania lotu, linia lotnicza nie jest zobowiązana zapłacić odszkodowania, jeśli komplikacja została wywołana wystąpieniem nadzwyczajnych okoliczności np. warunków pogodowych, protestów, wojny.
ILE WYNOSI ODSZKODOWANIE ZA ODWOŁANY LUB OPÓŹNIONY LOT?
Wysokość rekompensaty zarówno w przypadku odwołanego jak i opóźnionego lotu uzależniona jest od długości trasy planowanego lotu. Odszkodowanie wynosi:
- 250 euro, jeśli trasa loty wynosi 1500 km lub jest krótsza,
- 400 euro, jeżeli lot miał odbyć się na trasie o długości od 1501 km do 3500 km,
- 600 euro, gdy trasa loty była dłuższa niż 3500 km.
Długość trasy liczona jest po ortodromie, czyli po linii prostej mierzonej od lotniska wylotu do lotniska przylotu.
Oprócz zryczałtowanego odszkodowania, pasażerowie mogą żądać zwrotu dodatkowych kosztów poniesionych np. na wyżywienie i napoje, tymczasowy nocleg lub transport, czyli na rzeczy, które zgodnie z obowiązującym prawem przewoźnik powinien zagwarantować pasażerom nieodpłatnie.
JAK UZYSKAĆ ODSZKODOWANIE?
Odszkodowanie za opóźniony lot Wizz Air można uzyskać stosując procedurę polubowną, a jeśli to nie przyniesie skutku – skierować sprawę na drogę postępowania sądowego i dalej, egzekucyjnego. Aby uzyskać odszkodowanie, w pierwszej kolejności należy wystosować reklamację do linii lotniczej obsługującej lot. Można to zrobić pisemnie, lub np. poprzez formularz dostępny na stronie internetowej przewoźnika. Do reklamacji załącza się kartę pokładową lub inny dokument stwierdzający rezerwację na dany lot, a ponadto można załączyć skany rachunków i paragonów potwierdzających poniesienie dodatkowych kosztów w związku z odwołaniem lub opóźnieniem.
Operator lotu ma miesięczny termin na ustosunkowanie się do treści reklamacji. Jeżeli nie zrobi tego w terminie, wówczas domniemywa się, że linia lotnicza roszczenia uznała. W praktyce rzadko kiedy przewoźnicy wypłacają odszkodowanie polubownie, dlatego konieczne może okazać się wystosowanie sprawy do sądu. Wówczas wartościowa może się okazać pomoc wyspecjalizowanej kancelarii, która przeprowadzi dalszą procedurę odszkodowawczą z w imieniu pasażerów.