Hotel pięciogwiazdkowy w większości przypadków powinien być luksusowy i gwarantować gościom wszelkie wygody. Hotel czterogwiazdkowy jest nieco gorszy, ale nadal standard usług hotelowych będzie tu wysoki. Średniej klasy hotel powinien mieć 3 gwiazdki, ale co ciekawe 3-gwiazdkowy hotel w Paryżu czy w Barcelonie zapewnia zupełnie inny standard, niż taki sam obiekt pod względem kategoryzacji w Egipcie czy w Tunezji. Skąd się to bierze? Jakie elementy wyposażenia pokoi w hotelach mają wpływ na klasę turystyczną danego obiektu?
Niejednolite zasady kategoryzacji
Przyznawane ośrodkom wypoczynkowym, hotelom i kurortom gwiazdki mają odzwierciedlać standard danego obiektu. Problem w tym, że kategoryzacja gwiazdkowa nie jest jednolita we wszystkich krajach. Liczba przyznawanych hotelom gwiazdek uzależniona jest od wielu czynników, w tym m.in. lokalizacji hotelu, wielkości i standardu czy wyposażenia pokoi, kompetencji obsługi lub jakości wyposażenia.
Gwiazdki tak właściwie nie są wyznacznikiem standardu obiektu, albo nie zawsze nim są. Aby obiekt mógł być uznany za hotel, musi mieć co najmniej 10 pokoi, jedno lub dwuosobowych, świadczyć usługi noclegowe i turystyczne.
W 2009 roku większość państw europejskich dołączyła do inicjatywy o nazwie Hotelstars Union, której ideą było stworzenie jednolitej klasyfikacji, ale wciąż nie brakuje krajów, w których gwiazdki wyznaczane są inaczej. W Polsce na przykład ocena hoteli jest obowiązkowa i prowadzona w restrykcyjny sposób. Jednak w Niemczech czy we Francji jest kwestią indywidualną.
Standard pokoi w Polsce a gwiazdki
Pięciogwiazdkowy hotel w Polsce powinien mieć co najmniej 14 pokoi jednoosobowych i 18 pokoi dwuosobowych. Powinien też oferować klientom apartamenty, obejmujące co najmniej salon o powierzchni minimum 25 m2, sypialnię z łazienką, część wejściową pomocniczą z wydzielonym dodatkowo WC.
Standardem dla 5-gwiazdkowych hoteli jest wyposażenie pokoi w:
- łóżko jednoosobowe o wymiarach 90×200 cm lub dwuosobowe o wymiarach min. 140×200 cm – w zależności od typu pokoju,
- nocny stolik lub półkę przy łóżku,
- szafę lub zabudowaną wnękę garderobianą,
- biurko lub stół,
- miejsce na bagaż,
- jedno krzesło na pokój lub inny mebel do siedzenia w liczbie 1 na osobę,
- stolik okolicznościowy,
- fotele wypoczynkowe lub kanapa,
- lustro,
- wieszak ścienny na odzież wierzchnią.
Ponadto w pokoju musi znajdować się lampka nocna, lampka na biurku oraz oświetlenie ogólne. Na wyposażeniu uzupełniającym musi znajdować się telefon, telewizor, radio, dywan lub wykładzina dywanowa, firany, żaluzje lub rolety – zaciemniające i przepuszczające światło, elementy dekoracyjne, materiały informacyjne hotelu, popielniczka w pokojach dla palących, zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia oraz igielnik, torba na bieliznę gościa zleconą do prania, sejf, minibar, woda mineralna lub stołowa oraz szklanki.
Na wyposażeniu węzłów higieniczno-sanitarnych przy jednostkach mieszkalnych (łazienek) w pokojach w hotelach pięciogwiazdkowych powinny być:
- wanna z baterią i natryskiem lub kabina prysznicowa,
- umywalka z blatem lub półką, z bocznym lub górnym oświetleniem,
- WC,
- osłona wanny lub natrysku,
- dywanik przy wannie,
- mydelniczka, papiernica, haczyki i wieszaki na ręczniki, uchwyt przy wannie i natrysku,
- lustro z górnym lub bocznym oświetleniem,
- gniazdko elektryczne z osłoną,
- suszarka do włosów,
- waga osobowa,
- pojemnik na śmieci,
- telefon,
- zestawy higieniczne dla każdego gościa – mydełko toaletowe, ręcznik, ręcznik kąpielowy, płaszcz kąpielowy, szklanka lub kubeczek jednorazowy, torba higieniczna.
Hotele najwyższej kategorii dbają o komfort klientów i wyposażają bogato swoje pokoje. Goście mogą liczyć na doskonałą obsługę i serwis, a także na wysokiej jakości rozwiązania w pokoju. Ekspert od Tekstyliów Hotelowych z Polskiej Grupy Tekstylnej, producenta ręczników hotelowych oraz pościeli hotelowej podkreśla, że ręczniki, dywaniki i szlafroki w takich obiektach powinny być wykonane doskonałej jakości bawełny, miłej w dotyku i trwałej, co w przypadku hoteli jest bardzo ważne. Nie mogą sobie pozwolić na słabej jakości tekstylia, które szybko nadawałyby się do wymiany na nowe, co wygenerowałoby dodatkowy koszt. Poza tym – klienci i pod tym względem mają swoje wymagania, szczególnie jeśli decydują się na hotel, który ma np. pięć gwiazdek.